c

Razíme Španí Háj

Tlačová správa 22. 7. 2025 13:00 CET
Železnice Slovenskej republiky oficiálne spustili razenie tunela Španí Háj, ktorý je dominantným stavebným objektom v rámci projektu „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník“. Slávnostný akt sa uskutočnil pri východnom portáli tunela za účasti Ministra dopravy SR, generálneho riaditeľa ŽSR, ako aj zhotoviteľa stavby Združenia pod Dubinou a ďalších pozvaných hostí. Súčasťou podujatia bolo aj požehnanie sochy svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov, ktorá bude počas celej výstavby symbolicky ochraňovať všetkých pracovníkov.
Portál železničného tunela Španí Háj

„Je to pre nás všetkých veľmi významný deň. Tento tunel nespája len Poprad so Spišskou Novou Vsou, ale v podstate prepája východ a západ krajiny. Verím, že sa zhotoviteľovi bude dariť plniť všetky míľniky tak, ako ich máme dohodnuté, a že prvé vlaky týmto tunelom prejdú koncom roka 2027,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.

Tunel Španí Háj s dĺžkou 711 metrov predstavuje technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 km/h, ako aj k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a ekologickosti
železničnej dopravy v danom úseku. Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom.

„Mňa osobne teší nielen fakt, že vidím pokrok na tejto stavbe, ale aj to, že si tradície neuctievajú len železničiari, ale aj profesia stavbárov. A preto aj ja prosím: Svätá Barbora, ochraňuj tento železničný tunel, aby sa mu vyhýbali mimoriadne udalosti,‘“ vyslovil prosbu generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník, ktorý v budúcnosti získa nové trakčné vedenia, modernizované stanice, bezbariérové prístupy, peróny, protihlukové opatrenia a nové dopravné objekty ako nadjazdy, podjazdy a podchody. 

„Tunel Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou (NRTM). Z celkovej dĺžky tunela 711 metrov bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41 000 m3 horniny vrtno-trhacími prácami, resp. strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13 000 m3 betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19 000 m3,“ upresnil Vladimír Kotrík, poverený zástupca zhotoviteľa Skanska SK.

Kontakt

Kontakt: Beáta Voskárová Ing., Communication Specialist
Telefón +421 902 986 313