
„Je to pre nás všetkých veľmi významný deň. Tento tunel nespája len Poprad so Spišskou Novou Vsou, ale v podstate prepája východ a západ krajiny. Verím, že sa zhotoviteľovi bude dariť plniť všetky míľniky tak, ako ich máme dohodnuté, a že prvé vlaky týmto tunelom prejdú koncom roka 2027,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.
Tunel Španí Háj s dĺžkou 711 metrov predstavuje technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 km/h, ako aj k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a ekologickosti
železničnej dopravy v danom úseku. Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom.
„Mňa osobne teší nielen fakt, že vidím pokrok na tejto stavbe, ale aj to, že si tradície neuctievajú len železničiari, ale aj profesia stavbárov. A preto aj ja prosím: Svätá Barbora, ochraňuj tento železničný tunel, aby sa mu vyhýbali mimoriadne udalosti,‘“ vyslovil prosbu generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.
Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník, ktorý v budúcnosti získa nové trakčné vedenia, modernizované stanice, bezbariérové prístupy, peróny, protihlukové opatrenia a nové dopravné objekty ako nadjazdy, podjazdy a podchody.
„Tunel Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou (NRTM). Z celkovej dĺžky tunela 711 metrov bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41 000 m3 horniny vrtno-trhacími prácami, resp. strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13 000 m3 betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19 000 m3,“ upresnil Vladimír Kotrík, poverený zástupca zhotoviteľa Skanska SK.
Súbory na stiahnutie
- Portál železničného tunela Španí Háj
- Svätá Barbora, patrónka baníkov a tunelárov pre čelbou tunela Španí Háj
- Slávnostný príhovor ministra dopravy Jozefa Ráža pri príležitosti posvätenie sošky sv. Barbory
- Za spoločnosť Skanska SK sa prítomným prihovoril riaiteľ závodu Inžinierske staviteľstvo Ivan Dimitrov
- Oblastný manažér Vladimír Kotrík priblížil históriu a význam sv. Barbory pre pracovníkov v podzemí
- Pracovníci oblasti Tunely zo závodu IS spolu s členmi Banského spolku Prievidza